شما اینجا هستید
اخبارکیش » گل بود به سبزه نیز آراسته شد

پرونده تخلف احتمالی صورت گرفته در معاونت عمرانی سازمان و شرکت عمران آب و خدمات کیش هر روز با ابعاد جدیدی رو به رو می شود و نام افراد جدیدی ظاهر میگردد. حال آنکه این موضوع مورد پیگیری برخی رسانه های مستقل کیش قرار گرفته و برخی دیگر که داعیه برخورد با فساد داشتند سکوت اختیار کردند.

طی پرس و جوی صورت گرفته، علیرغم عدم اعلام رقم هزینه انجام شده پروژه محور طلوع تا غروب کیش توسط عبدالنبی شرفی، مدیرعامل کنونی شرکت عمران، آب و خدمات در مصاحبه با صدا و سیمای کیش، طبق اخبار واصله بیش از بیست میلیارد تومان تا این بخش از پروژه هزینه شده است که مسلم است از بودجه سازمان و در نهایت از بیت المال پرداخت شده است و جهت اتمام طرح مبلغی بیش از اینها مورد نیاز است.

همچنین علی عرب معاون فعلی عمرانی سازمان، به مناسبت هفته دولت و در مصاحبه با صدا و سیمای کیش از اتمام این طرح ناتمام تا محدوده پارک آبی کیش سخن گفت.

قدسیه نجار مدیر فعلی طرح جامع کیش در سازمان، طی مصاحبه ای مظفری مدیرعامل پیشین سازمان منطقه آزاد کیش، مقدس زاده معاون قبلی عمرانی و طیبی مدیرعامل پیشین شرکت عمران، آب و خدمات را به استناد مدارکی از مخالفت رسمی مشاور طرح جامع کیش، متهم اصلی این پرونده خطاب کرد، در پاسخ و با ارسال اسنادی، هیات مدیره پیشین شرکت عمران آب و خدمات نیز از ابلاغ رسمی طرح از سوی معاونت عمرانی و با کد بودجه مشخص پرده برداشت !

همچنین مریم محمدی رئیس اداره محیط زیست نیز طی مصاحبه ای از عدم تناسب طرح با قوانین محیط زیست جزیره گفت . حال آنکه طبق اظهارات جوابیه، شرکت عمران خدمات به طور مستقل تاییدیه زیست محیطی طرح را طبق نظر کارشناس محیط زیست وابسته به دادگستری اخذ نموده است!

جالب آنکه در این بین پای مشاور ساماندهی سواحل کیش نیز باز می شود و طبق مکاتبات انجام شده، این مشاور در ابتدا با استناد به طرح جامع، مخالفت خود را با اجرای طرح طلوع تا غروب اعلام میدارد اما چندی بعد با صد و هشتاد درجه تغییر نظر، آن را بلامانع میداند! اینجاست که باید دید نقش مشاور مذکور در این موضوع چه بوده است و آیا در ازای این تغییر نظر دریافتی نیز داشته است؟

اکنون که بسیاری از زوایای این پرونده روشن و بخش هایی نیز همچنان در ابهام قرار دارد و لازم است بررسی گردد که مدیران مدعی تخلف، چرا زمانی که خود در زمان اجرای طرح، سر کار بوده اند، در برابر این تخلف سکوت کرده اند و مراتب را به مقامات نظارتی گزارش نداده اند! آیا این جز این است که حفظ میز و مقام بر مقابله با فساد اولویت دارد و آیا این خود شراکت در تخلف صورت گرفته نیست که اکنون مدعی شده اند ؟

دوم آنکه طبق مدارک موجود مشاور طرح جامع کیش و کارشناسان معاونت عمرانی، مخالف اجرای این پروژه بوده اند، پس چگونه یک معاون تصمیم به ابلاغ پروژه غیرکارشناسی و مغایر با طرح جامع گرفته و با نامه رسمی و کد بودجه به شرکت تابعه ابلاغ نموده است ؟

سوم آنکه بر فرض صحت برخی مصاحبه ها، چگونه شرکت تابعه به سرعت بدون انجام کامل تشریفات فنی و امور کارشناسی و تهیه نقشه و برآورد دقیق شروع به عملیات با استفاده از ظرفیت پیمانکاران خُرد جزیره نموده و بیت المال را برای طرحی بدون اولویت و مخرب محیط زیست به هدر داده اند ؟

و در نهایت باید یاداور شود زمانی که پروژه ای از سوی معاونت عمرانی سازمان ابلاغ می گردد، طبیعتا شرکت تابعه موظف به اجرای آن بوده و به ظاهر دخالتی در تصمیم گیری ندارد. لذا ابلاغ یک طرح قاعدتا به معنای داشتن تاییدیه زیست محیطی و طرح جامع است و شرکت عمران آب و خدمات موظف به تهیه نقشه و برآورد دقیق اجراییست اما در این طرح، مشاور ساماندهی سواحل که با مبلغ کلان قرارداد خود با سازمان، موظف به ارائه نظر دقیق منطبق بر قوانین بالادستی در حوزه سواحل و پس کرانه های آن می باشد، چگونه در مدتی کوتاه نظر خود را تغییر داده و اقدام به بستن قراردادی جدید با شرکت عمران آب و خدمات جهت تهیه نقشه های فنی طرح می نماید ؟

در آخر اینکه دستگاه های نظارتی درون سازمانی در زمان اجرای طرح تا چه اندازه بر ابعاد مساله واقف بوده و چرا تا کنون در این خصوص اقدامی ننموده اند؟

بسیاری پرسش های دیگر تنها و تنها از یکی از پرونده های تصادفی باز شده در معاونت عمرانی پر حاشیه سازمان از سوی مردم و کیشوندان به عنوان افرادی که طبق قانون اساسی کشور باید از بیت المال منتفع گردند مطرح میشود. لذا این توقع به حق به وجود می آید که هر چه سریع تر دستگاه های نظارتی و قضایی طبق وظیفه قانونی، به جد و به عنوان مدعی حق مردم ورود نمایند تا ابعاد این مساله روشن گردد و متهمان احتمالی این پرونده هر یک به سهم خود به دست قانون سپرده شوند.

اقدام به موقع دستگاه های نظارتی، به خوبی می تواند عبرتی برای مدیران آتی سازمان منطقه آزاد کیش باشد تا این جزیره را حیات خلوت خود نپندارند، نسبت به ایجاد شفافیت اقدام نمایند، حافظ بیت المال بوده و با مردم به عنوان مهم ترین سرمایه اجتماعی صادق باشند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  1. شهرزاد ق

    به نظرم خوبه تمام پرونده های همه ی معاونت های سازمان در این هشت سال باز بشه و به دقت بررسی بشه . مشخص بشه چقدر این سازمان خورده و برده و یک آب هم رویش … واقعا بعد از اینهمه مساله باز هم بعضی تلاش میکنند میزشان را بچسبند و یا به میز بالاتر بروند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی اندیشه کیش | نگاه متفاوت و تحلیلی به اخبار کیش