شما اینجا هستید
اخبارکیش » پیشنهاد راه اندازی گردشگری دریایی

گردشگری دریایی به مجموعه تفریحات و بازدید از جاذبه ها در محیط های دریایی اطلاق می گردد. منطقه خلیج فارس و جزیره کیش با داشتن جاذبه های مختلف تاریخی و طبیعی، از توانمندی بالایی برای توسعه گردشگری دریایی برخوردار هستند. با این حال تخریب منابع و عدم برنامه ریزی صحیح و نداشتن یک مسیر مناسب، باعث شده است که گردشگری دریایی رونق چندانی در منطقه نداشته باشد. یکی از ضروریات توسعه گردشگری دریایی، ضرورت شناسایی ظرفیت ها و تعیین مسیرهای دریایی است.

در تحقیقی که توسط محققین کشور صورت گرفته است ( اروجی و همکاران ۱۴۰۰) با استفاده از معیارهای استاندارد گردشگری دریایی، بهترین مسیرهای گردشگری دریایی در منطقه و در بین جزایر استان هرمزگان تعیین گردید. RC GIS سه مسیر یک روزه، یک مسیر سه روزه بین جزایر و یک مسیر سه روزه در پهنه دریا، مسیر های پیشنهادی این گروه تحقیقاتی است که برنامه ریزان می توانند با الهام از آن، نوع خاصی از گردشگری را در جزیره کیش برنامه ریزی کنند و جذابیت جدیدی را به کیش اضافه کنند. بر اساس نتایج این تحقیق، مسیرهای یک روزه بر اساس مبداء و مقصد جزیره قشم، جزیره کیش و جزیره هندورابی تعیین گردید و مسیر سه روزه بر اساس معیارهای مورد نظر، نیز از جزیره قشم تا کیش تعیین مسیر شد. همچنین نتایج نشان می دهد که به دلیل نداشتن پشتوانه قدرتمند اقتصادی، بیشتر جزایر نقش فعالی در تورهای گردشگری دریایی ندارند. لذا مدیران باید در این خصوص اقدامی شایسته انجام دهند.

مسیر پیشنهادی شماره یک برای کیش

این مسیر از اسکله جزیره کیش آغاز و به همان جزیره ختم می گردد. کیش به علت داشتن قدرت اقتصادی و پذیرش بالای گردشگران، به عنوان مبداء و مقصد این مسیر انتخاب شده است. این مسیر از شرق جزیره کیش شروع می شود و در ابتدا بخش شرقی و جنوبی را طی می کند. در این مسیر، جاذبه های مختلف این جزیره از داخل کشتی، تقریباً قابل مشاهده می باشند. پس از طی مسافت تقریباً ۲۵ کیلومتری، از جنوب جزیره کیش وارد پهنه دریا شده و از مسیری عبور می کند که بیشترین میدان دید را دارا می باشد. پس از طی ۶۵ کیلومتر مسیر دریایی به دو جزیره فارور بزرگ و کوچک می رسد. این دو جزیره تقریباً غیر مسکونی می باشند. اما از منظر زیست محیطی حائز اهمیت بوده و در واقع به عنوان مناطق محافظت شده در نظر گرفته شده اند. ادامه مسیر به سمت جزیره فارور بزرگ می باشد. این جزیره به دلیل داشتن آب سنگهای مرجانی متعدد از اهمیت حفاظتی خاصی برخوردار است، لذا مسیر تعیین شده از این آب سنگها کمی فاصله دارد. برای مدت کوتاهی از جزیره فارور کوچک بازدید به عمل می آید. سپس، کشتی به سوی دو جزیره جنوبی یعنی ابوموسی و سیری حرکت می کند. این دو جزیره امکانات کافی برای تبدیل شدن به مقصد گردشگری ندارند، ضمن اینکه جاذبه گردشگری کمتری دارند. لذا تنها به صورت گذری از طریق کشتی مورد بازدید قرار می گیرند. سپس مجددا مسیر به سمت جزیره فارور بزرگ حرکت می کند و از جاذبه های شرق جزیره بازدید می شود. در این بخش امکانات غواصی و قایقرانی وجود دارد. باقیمانده مسیر بیشتر حالت بازگشت دارد و با توجه به میدان دید مناسب مسیر و فرارسیدن غروب آفتاب، تماشای پهنه بیکران دریا، برای گردشگران بسیار مطلوب خواهد بود. در نهایت با رسیدن به کیش، این مسیر گردشگری دریایی به پایان می رسد. طول تقریبی این مسیر، ۳۷۰ کیلومتر می باشد که انتظار می رود در مدت زمان ۱۰ ساعت طی شود.

مسیر گردشگری دریایی شماره ۲

این مسیر بر خلاف مسیر قبلی، مبداء و مقصد متفاوتی دارد. مبداء این مسیر جزیره کیش و مقصد آن جزیره هندورابی می باشد. مسیر از جنوب جزیره کیش  آغاز می گردد و در طی این مسیر که در امتداد سواحل جنوبی جزیره کیش می باشد، جاذبه های این جزیره از دور قابل مشاهده می باشد.
پس از طی ۱۵ کیلومتر به سمت هندورابی حرکت می کند. جزیره هندورابی دارای آب سنگهای مرجانی است. مسیر تعیین در فاصله خاصی از این پدیده ها تعیین شد اند، لذا جزیره هندورابی به صورت جزئی مشاهده می گردد. سپس به سمت جزیره شیدور حرکت می کند. این جزیره، غیرمسکونی بوده و با داشتن پرستوها و لاک پشت های دریایی از مناطق گردشگری و البته محاطفت شده محسوب می گردد. با کسب مجوز قانونی پیش از سفر، بازدیدی از این جزیره صورت می گیرد و سپس به سمت جزیره لاوان حرکت می کند. ابتدا از جاذبه های شرق این جزیره مانند سواحل زیبای صخره ای بازدید می شود و سپس با دور زدن این جزیره، به سمت جزیره هندورابی حرکت می کند. در طول این مسیر، برخی از مناطق شهرستان بندرلنگه قابل مشاهده می باشد که علت اصلی آن میدان دید بالای آن می باشد.

در نهایت این مسیر با رسیدن به جزیره هندورابی، به پایان می رسد. این مسیر تعیین شده کوتاه تر از مسیرهای قبلی می باشد که یکی از علل آن وجود اسکله و مجتمع گردشگری میکا و هتل سازمان منطقه ازاد در جزیره هندورابی می باشد که زمینه را برای انتخاب به عنوان مقصد گردشگری فراهم می کند. این مسیر تقریباً ۱۷۰ کیلومتر طول دارد که در مدت ۵ ساعت قابل پیمایش است.

منابع : اروجی، حسن . ۱۴۰۰ بررسی و تعیین تورها و مسیرهای گردشگری دریایی در جزایر خلیج فارس www.SID.ir

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی اندیشه کیش | نگاه متفاوت و تحلیلی به اخبار کیش