شما اینجا هستید
اجتماعی » حدود ۱۷ نهاد تصمیم گیری برای منطقه کیش وجود دارد

رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در همایش ملی توسعه سواحل مکران تاکید کرد: یکی از مسائل اقتصاد دریا محور مسئله حکمرانی و نگاشت نهادی دستگاه ها و مدیریت سیاسی که در این عرصه اعمال می شود و ارتباطش با سایر بخش های تصمیم گیر مدیریتی است. مثلا حدود ۱۷ نهاد تصمیم گیری برای منطقه کیش وجود دارد که بسیاری از مواقع بجای اینکه عمل گرا و توسعه محور باشند ترمز یکدیگر برای هم می شدند. بنابراین بحث نگاشت نهادی و ایجاد هماهنگی بین مدیریت سیاسی و سایر عرصه های مدیریتی یکی از مشکلات اقتصاد دریا محور ما است.

بابک نگاهداری در همایش ملی توسعه سواحل مکران با تاکید بر اقتصاد دریا محور که امروز در دانشگاه امام صادق(ع) در حال برگزاری است، با بیان اینکه هسته اصلی سرمایه گذاری دنیای امروز در بستر دریا شکل گرفته است، گفت: دریا و اقتصاد دریا نقش مهمی در توسعه دنیای سرمایه داری کنونی دارد. در واقع حقیقت اقتصاد دریامحور یک اقتصادی با مقیاس بالا است و ریشه آن را می شود در ارزان بودن و کم هزینه بودن حمل و نقل دریایی دانست. متاسفانه از دیرباز پیوند چندانی بین اقتصاد و اقتصاد دریا محور وجود نداشته است و ما طی سال های گذشته به دلیل زیست نفتی که داشتیم و نفت همه نیازهای اقتصادی و امنیتی ما را پوشش میداد کمتر به فکر استفاده از بستر اقتصاد دریا برای توسعه کشور افتادیم.

وی با بیان اینکه دوران زیست نفتی ما به پایان رسیده است و ما باید از پنجره فرصت های اقتصادی دیگری برای پیشرفت و توسعه کشور استفاده کنیم، افزود: این موضوع موجب شده است که مدتی است توجه برنامه ریزان مدیران ما به پنجره توسعه دریا محور بیش از گذشته باشد. در واقع این اقتصاد در کشور ما یک سری چالش هایی دارد که ما باید برای آن در سواحل مکران و سایر پروژه های مناطق آزاد مرتفع کنیم.

رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: یکی از مسائل اقتصاد دریا محور مسئله حکمرانی و نگاشت نهادی دستگاه ها و مدیریت سیاسی که در این عرصه اعمال می شود و ارتباطش با سایر بخش های تصمیم گیر مدیریتی است. مثلا حدود ۱۷ نهاد تصمیم گیری برای منطقه کیش وجود دارد که بسیاری از مواقع بجای اینکه عمل گرا و توسعه محور باشند ترمز یکدیگر برای هم می شدند. بنابراین بحث نگاشت نهادی و ایجاد هماهنگی بین مدیریت سیاسی و سایر عرصه های مدیریتی یکی از مشکلات اقتصاد دریا محور ما است.

نگاهداری یادآور شد:  اختلاف نسبتا شدید بین شمال و جنوب مجموعه اقتصاد دریا محور کشور وجود دارد و پیشرفت هایی برای رقبای سواحل جنوبی ایجاد شده است این موضوع یک سری مسائل نظیر شکل گیری قاچاق و وجود مهاجران غیرقانونی ایجاد کرده بر این اساس این یکی از مسایلی است که ما در اقتصاد محور در همه سواحل خود مواجه هستیم.

به گفته وی، در زیرساخت های توسعه اقتصاد دریامحور با ضعف قابل توجهی مواجه هستیم و این اقتصاد صرفا به سواحل خلاصه نمی شود  و یک مجموعه با هم می تواند این نوع اقتصاد را رقم بزند. ما در این نوع زیرساخت ها دچار ضعف هستیم باید برای آن برنامه ریزی صورت بگیرد.

رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به تحریم های ظالمانه در توسعه اقتصاد دریا محور اشاره و خاطرنشان کرد: خنثی سازی و دور زدن تحریم در این اقتصاد با توجه به سلطه قدرت های دریا محور کمی مشکل است. اما واقعیت این است این اقتصاد برای ما الزام است و اگر زمانی در زیست نفتی به سر می بردیم و این زیست یک انتخاب محسوب می شد امروزه این گونه نیست و چاره ای نداریم باید برای بهره‌مندی از اقتصاد دریامحور اقدامات لازم را انجام دهیم و در پس کرانه های دریایی خود نقش جدیدی تعریف کنیم.

نگاهداری یادآور شد: ما در مجلس شورای اسلامی با تقاضاهای متعددی برای مناطق آزاد مواجه هستیم ولی ذهنیت سنتی بیشتر دنبال ایجاد فرصت برای توسعه محلی و زدودن رنگ فقر در این مناطق هستند. اما واقعیت این است که ما دیگر نباید به این نگاه که تهدید است، بسنده کنیم؛ بلکه باید نگاه کریدوری که یک نگاه بین المللی و منطقه ای است به توسعه دریا داشته باشیم و از این نگاه برای توسعه تمام مناطق جغرافیایی استفاده کنیم و دنبال خوشه بندی های صنعتی باشیم.

وی مکران را کمربند اقتصادی ایران برای اتصال جنوب شرقی به کریدورهای شمال غرب و جنوبی غربی توصیف کرد و گفت: ما در این زمینه نیازمند اتخاذ تصمیمات راهبردی هستیم. البته مسائل مربوط به سواحل مکران در دستور کار کمسیون اقتصادی مجلس قرار گرفته و باید با تغییر نگاه سنتی مکران به نگاه یاری گری در توسعه ایران، تصمیمات سخت را اتخاذ کنیم.

نگاهداری همچنین در توسعه سواحل مکران دو گزینه در پیش رو داریم، گفت: ما می توانیم این توسعه را با کشور هند یا چین پیش ببریم. اما با توجه به اینکه هند بیشتر در پازل مجوزهای تحریمی آمریکا حرکت می کند به نظر من با توجه به تعاملاتی که با کشور چین داریم بهتر است با این کشور برنامه های توسعه ای در سواحل مکران را پیاده کنیم./ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی اندیشه کیش | نگاه متفاوت و تحلیلی به اخبار کیش