حجت الله عبدالملکی، در همایش هم اندیشی «مستلزمات مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی»:
هزینه تولید در ایران پایین است اما در مناطق آزاد بسیار پایین است، از این رو به عنوان بهشت سرمایهگذاری از آن میتوان نام برد.
حدود ۱۸ میلیارد دلار صادرات مناطق آزاد بوده، با توجه به مصرف حدود ۴ میلیارد دلار در مناطق، تراز تجاری مناطق آزاد حدود ۱۴ میلیارد دلار مثبت است.
در سال ۱۴۰۱ از این مناطق آزاد ۱۸ میلیارد دلار صادرات انجام شده که یکسوم کل صادرات غیرنفتی کشور را شامل میشود؛ یعنی مناطق آزاد بار تامین یکسوم ارز مورد نیاز کشور را به دوش میکشد؛ حدود ۷۰۰ هزار نفر اشتغالزایی برای مناطق ایجاد کرده است، در حالیکه جمعیت این مناطق در حدود ۱/۱ میلیون نفر است؛ همچنین از نظر ترانزیتی نیز حدود ۸۰ درصد ترانزیت کالایی کشور از طریق مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی انجام میشود؛ علاوه بر این مناطق آزاد از نظر عمران و آبادانی مناطق جغرافیایی این مناطق خود و مناطق همجوار آنها تاثیر زیادی داشتهاند.
در برنامهریزیها و هدفگذاریهای انجام شده، انتظاری که داریم این است که در پایان برنامه گام دوم، تمامی این موارد ذکر شده رشد ۵ برابری داشته باشند.
از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه در مناطق آزاد جذب شده است.
فرآیند ثبت شرکتها در دولت سیزدهم اصلاح و دو مرحلهای شده است، بر این اساس شرکتی که در مناطق آزاد ثبت شده در یک دوره ۳ تا ۶ ماه مورد ارزیابی قرار میگیرد، اگر فعال باشد که مجوز موقت شرکت تمدید می شود، در غیر اینصورت مجوز موقت لغو خواهد شد.
یکهزار بسته سرمایهگذاری در زمینههای مختلف صنعتی، کشاورزی، تجاری، فرهنگی، خدمات، انبارداری و… به ارزش ۹۰۰ همت (معادل ۲۰ میلیارد یورو) طراحی کردهایم که این پروژهها در دسترس عموم قرار دارد.
در ۱۰ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ تقاضا برای سرمایهگذاری ۲۴۵۰ طرح به ارزش ۷۴۰ همت به علاوه ۳ میلیارد یورو که مجموعا ۸۸۰ هزار میلیارد تومان میشود. از این تعداد ۱۸۶۸ طرح به ارزش ۳۵۰ همت (۳۲۸ همت+ ۳ میلیارد یورو) تائید شدند و ۱۵۲۲ طرح آن به ارزش ۱۱۵ هزار میلیارد تومان (یعنی ۱۱۳ همت بهعلاوه ۱۳ میلیون یورو) آغاز شده است.
یکی از الزامات جذب سرمایهگذاری خارجی در مناطق آزاد هزینه های پایین تولید است
در مناطق آزاد ایران، هزینه تولید پایین است که از سرزمین اصلی نیز پایین تر است؛ علاوه بر این، کشورمان دارای زیرساختهای خوب، دسترسی عالی به بازار، سهولت کسب و کار و معافیت های مالیاتی و گمرکی است که این موارد در هیچ کجایی دنیا توأمان وجود ندارد.
در گذشته تمرکز روی صادرات محصولات خود مناطق آزاد یا صادرات مجدد از این مناطق بود اما رویکرد ما در چند سال گذشته علاوه بر موارد قبلی، صادرات از سرزمین اصلی را نیز دنبال میکنیم.
قوانین خاص مناطق آزاد در طول سالهای گذشته دستخوش برخی تغییرات شدهاند، متاسفانه برخی قوانین سرزمین اصلی در مناطق آزاد هم اجرا میشود که این موضوع باید تغییر کند.