شما اینجا هستید
اخبارکیش » روزگار سخت مناطق آزاد با دیدگاه نمایندگان دوره جدید مجلس ادامه خواهد داشت

نگاه نامهربان و اشتباه عده ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به مناطق آزاد و به خصوص کیش در سالهای اخیر باعث تصویب بخشنامه ها و قوانین خلاف روح حاکم بر قانون چگونگی اداره مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و همچنین تسری قوانین سرزمین اصلی به این مناطق شده است. با بررسی رویکرد و ذهنیت اکثریت مجلس جدید نیز می توان این انتظار داشت که شاهد ادامه این سوءگیری نسبت به مناطق آزاد خواهیم بود و فعالان اقتصادی و اعضای جوامع صنفی می بایست نسبت به روشنگری و جلوگیری از ایجاد محدودیت های بیشتر و از بین رفتن مزایای مناطق آزاد با جدیت بیشتری تلاش کنند . به عنوان مثال

حسین صمصامی اقتصاددان و رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی یکی از ۳۲ نامزد راه‌یافته به دور دوم انتخابات در تهران که از جمله سوابق اجرایی وی می‌توان به سرپرستی در وزارت اقتصاد در بازه اردیبهشت تا خرداد سال ۸۷ در دولت اول محمود احمدی‌نژاد  اشاره کرد، در گفتگو با تسنیم گفته است است:

مناطق آزاد به سکوی واردات کالاهای غیرضرور بدل شده است

وی در این باره گفته است: ما در بحث مقابله با قاچاق کالا و ارز قانون داریم. در کنار آن در بحث نظم بخشی به انواع واردات، دولت می‌تواند از اختیارات خودش استفاده کند و با عدم تخصیص ارز به کالاهای غیرضرور مانع واردات این کالاها شود. علاوه بر این مناطق آزاد ما باید به شکل جدی ساماندهی شوند. متاسفانه مناطق آزاد الان در مسیر غلطی حرکت می‌کنند و به سکوی واردات کالاهای غیرضرور تبدیل شده‌اند.

من چند وقت پیش سفری به کیش داشتم و در خلال این سفر به یکی از مال‌های معروف کیش رفتم که می‌گویند در خاورمیانه تک است! نکته عجیب این مرکز تجاری این بود که حتی یک جنس ایرانی در آن پیدا نمی‌شد و عروسک، اسباب‌بازی، پوشاک، شلوار، لباس، کاپشن همه وارداتی بود. خب همه اینها نیازمند ارز هستند. چه کسی به واردات اینها ارز می‌دهد؟ مشخص است ارز حاصل از صادرات غیرنفتی، تامین کننده ارز برای واردات این کالاها بوده است.  آیا این همه سرمایه‌گذاری سنگین در منطقه آزاد صورت گرفته تا این منطقه به محلی برای واردات عروسک یا پوشاک خارجی به کشور تبدیل شود؟ بعد انتظار داریم که با این دست فرمان بازار ارز هم کنترل شود؟ معلوم است که نمی‌توانیم این کار را بکنیم.

با قوانینی که در منطقه آزاد داشتیم قرار بر این بوده که این مناطق تولیدمحور و سکوی انتقال تکنولوژی به کشور باشند. امروز  وقتی می‌بینیم که مناطق آزاد از مسیر اصلی خود خارج شدند بلافاصله باید با ارائه طرحی در مجلس به دنبال تجدیدنظر در رویه فعلی باشیم.ما نباید اجازه دهیم که کاربری مال‌هایی که در مناطق آزاد ساخته می‌شود، عرضه محصولات عمدتاً خارجی  و ضدیت با تولید داخل باشد. به عبارت دقیق‌تر یکی از شروط تحقق سیاست تثبیت ارزی این است که  تمامی روزنه‌هایی که مصارف ارزی ما را از مسیر صحیحش خارج می‌کند، ببندیم. اینها یک پکیج است. تثبیت یک مجموعه است. مجلس هم باید همراه شود. الان بعضی از آقایانی که آمدند مجلس، اینها این بحث را قبول ندارند. بنابراین خیلی کار سختی برای تحقق این ایده داریم.

باید همه بخش‌های حاکمیتی نظام به این باور برسند که ما در وضعیت جنگ اقتصادی قرار داریم و در برابر این وضعیت آرایش جنگی به خود بگیریم. شما مطمئن باشید که رئیس بانک مرکزی یا وزیر اقتصاد به تنهایی نمی‌توانند کاری از پیش ببرند. به ویژه اینکه قطع به یقین در این عرصه گروه‌های ذی‌نفع افزایش نرخ دلار هم بیکار نمی‌نشینند و ممکن است با قدرتی که دارند اخلال‌هایی در اقتصاد بوجود بیاورند.

ما مسئولان باید برای اصلاح وضعیت موجود اقتصادی متحمل هزینه‌ شویم و در برابر هجمه‌های اقتصادی  یک چتر امنیتی برای مردم ایجاد کنیم. همانند آنچه که امروز در عرصه منطقه شاهد آن هستیم که فرماندهان و سرداران ما شهید می‌شوند تا امنیت مردم حفظ شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی اندیشه کیش | نگاه متفاوت و تحلیلی به اخبار کیش