شما اینجا هستید
اخبارکیش » کارنامه ضعیف عبدالملکی در دولت سیزدهم؛ یک استعفا +سرمایه‌گذاری خارجی ناچیز در مناطق آزاد

دولت سیزدهم در حالی روزهای پایانی خود را طی می‌کند که در مناطق آزاد یک دبیر اخراجی و یک دبیر با ادعاهای متعدد اما بدون اثبات را شاهد بودیم.
کشتی توفان‌زده مناطق آزاد که از زمان مرتضی بانک، حال و روز خوشی نداشت در دولت سیزدهم کار خود را با سعید محمد آغاز کرد اما حدود یکسال بعد، نامه اخراج وی از راه رسید، «ابراهیمی» سرپرست شد و پس از مدتی در آبان ماه، وزیر مستعفی کار که فقط ۹ ماه وزیر بود، مستاجر ساختمان شماره ۵۱ اسفندیار شد.
این شروع ماجراهای عجیب و غریب اعداد و آمارهای مختلفی بود که برخی از آنها هنوز هم ثابت نشده است!
از ادعای بدون سند سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری اماراتی‌ها تا جذب ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی سرمایه‌گذاری در نمایش‌گاه مشهد و حتی دریافت یکجای بسته‌های سرمایه‌گذاری توسط چینی‌ها در اردیبهشت ۱۴۰۲! این‌ها در کنار تولید لامبورگینی وطنی، ایجاد اشتغال با یک میلیون تومان، ارز پاشی سیصد میلیون دلاری برای رساندن قیمت دلار به ۱۵ هزار تومان تنها بخشی از استفاده عبدالملکی از اعداد بزرگ در برهه‌های مختلف زمانی است.
سال ۱۴۰۲ نیز در حالی تمام شد که صفری، معاون ساده زیست و اقتصادی دبیرخانه مناطق آزاد، اذعان کرد که در طول یک سال فقط یکصد میلیون یورو، سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد محقق شده است! این عدد پایان تمام هیاهوها و ادعاهای بزرگ درباره سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد بود!
از ۵/۵ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری خارجی محقق شده در کل کشور برای سال ۱۴۰۲ سهم مناطق آزاد فقط ۱۰۰ میلیون دلار بود؛ یعنی فقط یک و هشتم دهم درصد!
البته برای همین یکصد میلیون یورو نیز تا خرداد ۱۴۰۳، سندی منتشر نشده است که کدام کشورها در کدام مناطق آزاد و در چه کسب و کارهایی، سرمایه‌گذاری کرده‌اند!
با این اعداد در کنار استعفای عبدالملکی پس از ۹ در وزارت کار، باید گفت کارنامه‌ای ضعیف از وی شاهد بودیم که احتمالا در دولت چهاردهم جز صف اول برکناری‌ها خواهد بود.مناطق آزاد اینک‌ حال و روز خوشی ندارند و بیشتر فعالان اقتصادی در گفتگو با تجارت جهانی از تعطیلی یا ضررهای هنگفت سخن می‌گویند و داستان به جایی رسیده که باید گفت همان طور که سنگ بزرگ، نشانه نزدن است حالا عدد بزرگ نیز علامت «نشدن» است!

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  1. محمدرضا

    ایشان توپولیس هستند و بس با ما کارگران خیلی بد و با کشور عزیزمان خیانت خدا وکیلی یکی جلوی این متظاهر را بگیرد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی اندیشه کیش | نگاه متفاوت و تحلیلی به اخبار کیش