شما اینجا هستید
اجتماعی » برنامه آموزشی نظام مراقبت سندرومیک در کیش برگزار شد

اسدالله احمدی، رئیس مرکز بهداشت، در ابتدای این برنامه ضمن مروری مختصر بر بیماری‌های منتقله از پشه مهاجم آئدس و مالاریا ، بر ضرورت توجه به کنترل رشد و ازدیاد پشه آئدس، نظام مراقبت بیماریها و تاب آوری سیستم بهداشت و درمان و اقدامات پیشگیرانه تاکید کرد.

در ادامه، دکتر رضانیا سرپرست مرکز خدمات جامع سلامت فارابی و پزشک مرکز بهداشت کیش ضمن ارائه گزارش از وضعیت استقرار پشه مهاجم آئدس در برخی از استان‌ها و کشورهای همجوار بر لزوم آمادگی نظام سلامت تاکید کرده و در مورد راهکارهای مقابله با بیماریهای منتقله توسط پشه های آئدس و آنوفل، چالش های برنامه حذف مالاریا و برنامه مراقبت بیماری مالاریا توضیحات لازم را ارائه نمود.
وی به تشریح نظام مراقبت سندرومیک بیماری‌های دانگ، زیکا، چیکنگونیا و مالاریا پرداخت وبیان داشت: نظام مراقبت سندرومیک به مجموعه‌ای از علائم و نشانه‌های بالینی اطلاق می‌شود که می‌تواند ناشی از بیماری‌های مختلف باشد. در مورد بیماری‌های منتقله از پشه مانند آئدس و مالاریا، تشخیص دقیق بیماری در مراحل اولیه دشوار است، زیرا علائم آنها می‌تواند مشابه سایر بیماری‌ها باشد.
دکتر رضانیا ضمن اشاره ای مختصر در مورد استفاده از روش‌های مختلف مانند لارو کشی، سمپاشی، و حذف مکان‌های تجمع آب برای این منظور افزود:بیماری‌های منتقله از پشه مانند آئدس و مالاریا می‌توانند به سرعت شیوع پیدا کرده و به اپیدمی‌های انفجاری تبدیل شوند. همچنین این بیماری‌ها علاوه بر تهدید سلامت افراد، می‌توانند منجر به هدررفت منابع اقتصادی و آسیب به توسعه پایدار، صنعت گردشگری و سایر بخش‌های اقتصادی و..جوامع شوند.
دکتر رضانیا افزود:مدیریت ناقل مهاجم برای پیشگیری از وفور پشه ، پیشگیری ازشیوع بیماری ،افزایش آگاهی و دانش پزشکان در مورد این بیماری‌ها ،اجرای دقیق نظام مراقبت سندرومیک در تشخیص زودهنگام ، نظارت بر موارد بیماری، گزارش موارد مشکوک یا تأیید شده، آموزش جامعه، و همکاری همه ارکان جامعه از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی در پایان افزود:با توجه به موارد ذکر شده، برگزاری این برنامه های آموزشی گامی مهم در جهت ارتقای سلامت عمومی در جزیره کیش است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی اندیشه کیش | نگاه متفاوت و تحلیلی به اخبار کیش