شما اینجا هستید
اخبارکیش » ۳ هزار میلیارد تومان! درآمد ترکیه از کنسرت خواننده‌های ایرانی در شهریور ۱۴۰۳ و جزیره کیش میزبان روزانه ۱۰-۱۲ پرواز !!!

بهمن بابازاده در بیلبورد از درآمد ۳ هزار میلیارد تومانی ترکیه بابت میزبانی کنسرت های خوانندگان ایرانی فقط در شهریور امسال خبر داد. وی نوشت:

کنسرت خواننده های ایرانی در شهریور ۱۴۰۳ در استانبول چه گردش مالی ای دارد؟ قیمت بلیت کنسرت چقدر است و برای یک خانواده دو نفره، هزینه حضور در یک کنسرت به همراه هزینه های جانبی چقدر است؟ مشابه این گزارش را سالهای گذشته در همین صفحه منتشر کردیم و بازتاب های آن حتی به مجلس ترکیه هم رسید و جنجال های فراوانی را به پا کرد. اما حالا در سال ۱۴۰۳ اوضاع وحشتناک است…
کشور ترکیه در شرایطی که خدمات آن چنانی به کنسرت گذاران ایرانی نمیدهد، عددی بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان را از توریست های ایرانی به جیب میزند. توریست هایی که برای دیدن کنسرت خواننده های محبوب شان مجبور به خروج از ایران هستند و ما در این گزارش میدانی، جزء به جزء موارد مالی و هزینه های حضور در یک کنسرت را بررسی کرده ایم.

۵۰ هزار مسافر…

شهریور ۱۴۰۳ بیش از ده کنسرت در استانبول برگزار میشود و اجراهای کوچک تر و مجلسی تر هم علاوه بر این ده کنسرت بزرگ، در استانبول روی صحنه میرود.

کنسرت های بزرگ برای خواننده های ایرانی همچون: معین، شادمهر، ابی، سیاوش قمیشی، شهرام شب پره، مارتیک، اندی، منصور، سندی، کینگ رام و… در بزرگترین سالن های استانبول برگزار خواهد شد و رپ فارسی هم پذیرای مخاطبان چهره هایی چون: آرتا، پوبون، سیجل و لیتو است. تجمیع عدد ظرفیت کل سالن برای این کنسرت ها بین ۴۵ تا ۵۰ هزار نفر است. معین با فروش بالای ده هزار بلیت رکورددار است و شادمهر و ابی و قمیشی نیز ۵ تا ۶ هزار نفر را میزبانی خواهند کرد. رپرها هم در بهترین حالت ۶ هزار مخاطب دارند و با افزودن مخاطبان کنسرت های سندی، منصور، شهرام صولتی، بیژن مرتضوی و… ما با یک عدد ۵۰ هزار نفره مواجه ایم که البته تا روز اجرای برنامه ها قطعا افزایشی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد نیز خواهد داشت.

قیمت بلیت

قیمت گذاری بلیت های کنسرت در استانبول هیچ متر و معیار مشخصی ندارند. حداقل قیمت بلیت از ۱۲۸ دلار آغاز و تا حداکثر ۱۲۰۸ دلار در نوسان است. البته جایگاه های وی آی پی عمدتا با حدود قیمت ۵۰۰ تا ۶۰۰ دلار به فروش میروند و قیمت های بالای ۱۰۰۰ دلار، معدود صندلی هایی هستند که VIP پلاس به حساب می آیند و تعداد بالایی ندارند. با انتخاب میانگین ۳۰۰ دلاری برای هر نفر که تنها برای یک کنسرت به استانبول می آید، برای ۵۰ هزار نفر با عددی حدود ۹۰۰ میلیارد تومان مواجه هستیم که این عدد فقط شامل قیمت بلیت یک نفر برای یک کنسرت است.

قیمت تور

ما با بررسی دو سایت مرجع در رزرو تورهای مسافرتی به استانبول که بر اساس تعداد روز استاندار یک هفته ای معرفی میشوند، مثلا از تاریخ ۱۰ تا ۱۷ شهریور ، به قیمت گذاری های ۴۰ میلیون تومانی رسیدیم. دو سایت «علی بابا» و «لست سکند» برای تورهای یک هفته ای آن هم هتل های ۳ و ۴ ستاره (تنها خدمات ترانسفر به هتل و صبحانه) حداقل قیمت ۴۰ میلیون تومانی را ارائه داده اند. این عدد وقتی در تعداد مسافران این کنسرت ها ضرب شود، دو هزار میلیارد تومان!

بله درست خوانده اید. دو هزار میلیارد تومان!

تیتر پیشنهاد دهید…

تا اینجای کار و با محاسبه فقط قیمت بلیت برای یک کنسرت و هزینه هتل و پرواز، نزدیک ۳ هزار میلیارد تومان از جیب توریست های ایرانی برای کشور ترکیه درآمدزایی شده است. به این عدد، هزینه های غذا، رفت و آمد بین شهری، خرید، تفریح و … هم اضافه میشود و حالا شما میتوانید با هر ذهنیتی، این عدد را ضرب در همه این هزینه ها کنید و نتیجه نهایی و عدد به دست آمده را در تیتر این گزارش اضافه کنید!


آنگونه که بابازاده در این گزارش محاسبه کرده است، حجم زیادی ارز از کشور بابت این کنسرت ها خارج می شود. در حالی که فعالان اقتصادی و زنجیره گردشگری کیش، تابستان سختی را می گذرانند. آیا با کمی درایت و تساهل و تسامح، نمی توان بخشی از این خروج ارز و گردشگر را کنترل کرد و به گردشگری جزیره کیش رونق بخشید؟

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی اندیشه کیش | نگاه متفاوت و تحلیلی به اخبار کیش