شما اینجا هستید
اخبارکیش » شباهت های امید جلوداریان و خانم بیکاز

با دیدن گزارش جهت دار، خنده و گریه آور گزارشگر شبکه سراسری صدا و سیما درباره تابلوها و المان های شهری کیش و گرفتن ایراد بنی اسرائیلی درباره استفاده از زبان انگلیسی، ناخوداگاه به یاد خانم بیکاز در زمان جام جهانی قطر افتادم… احتمالا این برادر عزیزمان هم سوادش در همان حد بوده و در خواندن کارت پرواز دچار مشکل شده، که اینچنین بر آشفته است. البته یک زمانی رئیس جمهوری هم بود که در دانشگاه کلمبیا به همین شکل انگلیسی حرف زد و حتی در یک جایی گفت: وان دییقه (دقیقه هم نه، دییقه) منظورش یک دقیقه بود البته به انگلیسی!  حالا هم این به اصطلاح گزارشگر صدا و سیما، انگار تاکنون در غار زندگی می کرده است و به هیچ سفری نرفته  و هیچ درکی از این ندارد که یک مقصد گردشگری چیست و چگونه باید باشد. واقعا  ما در این سالها چه چیزها که ندیدیم؟!

جناب آقای امید جلوداریان، به زبان ساده می گویم تا شاید متوجه شوید: شما به عنوان یک گردشگر اگر به یک کشور دیگر بروید و در تمام تابلوها، کارت های پرواز، خیابان ها و مراکز اقامتی و گردشگری فقط به زبان بومی خودشان نوشته باشند، چه خواهید کرد و چه حسی خواهید داشت؟ شما اصلا درکی از واژه گردشگری دارید و یا آنکه صرفا هدفمند و با اهداف خاص، چنین مطالب یاوه ای را بازگو کرده اید؟ شما یا واقعا نمی دانید و یا خودتان را به ندانستن زده اید و یا درمقابل دانستن مقاومت می کنید.

سالهاست که می گوییم و می نویسیم که باید زیرساخت ها و حداقل های جذب گردشگر خارجی را فراهم کنیم و یکی از مهم ترین آنها، آموزش زبان های بین المللی است.

صرفا برای گل روی آقای جلوداریان،  راهکارها و پیشنهاداتی برای کمک به تحقق این اتفاق بزرگ، یعنی جذب گردشگر خارجی و میزبانی مناسب از آنها را تکرار می کنیم، هر چند که کار بسیار سختی است، مخصوصا در فضای فعلی جهانی و نگاهی که رسانه های دنیا در مورد کشورمان در افکار عمومی ایجاد کرده اند.
۱- در حال حاضر گردشگر خارجی برای رزرو آنلاین هتل و بلیط پرواز به کیش دچار مشکل است و زیرساخت فنی قوی و مناسبی وجود ندارد. نیاز است هر چه سریعتر این زیرساخت و امکان رزرو آنلاین فراهم شود، ضمن آنکه تبلیغات موثر برای معرفی این بستر بسیار مورد نیاز است.
۲- ایجاد کارگروه برای آموزش زبان های بین المللی از جمله انگلیسی و عربی به پرسنل هتل ها، مراکز تفریحی، رستوران ها، رانندگان تاکسی و … تشکیل گروهی از مترجمین مسلط به مکالمه برای حضور در تمامی این مراکز بسیار مورد نیاز است.
۳- هماهنگی با ارگان های تصمیم گیر برای اتخاذ راهکاری جهت ارائه سیم کارت اعتباری، همراه با اینترنت به گردشگران در ورودی فرودگاه و بندرگاه باید انجام شود. دنیای امروز بدون ارتباطات ممکن نیست و گردشگر بدون داشتن این امکان، به جایی نخواهد رفت.
۴- ایجاد زیرساخت مناسب جهت تبدیل ارز گردشگران به کارت های هدیه بانکی و امکان خرید و پرداخت هزینه توسط آنها ( ضرورت امکان سنجی انجام پرداخت های ارزی توسط رمز ارزها با توجه به تحریم های موجود و عدم امکان پذیرش مسترکارت و ویزاکارت)
۵- برنامه ریزی برگزاری فستیوال ها و برنامه های متنوع برای گردشگران ایرانی و خارجی، استفاده از تنوع فرهنگی اقوام ایرانی شامل موسیقی، غذا، پوشش، صنایع دستی، رقص سنتی و … – همچنین احیاء جشن های سنتی ایرانی …
۶- تهیه بروشورها و فایل های راهنمای آنلاین و چاپی جهت معرفی فرهنگ، قوانین و جاذبه های گردشگری کشور به چند زبان، راهکارهای استفاده از هوش مصنوعی وجود دارد و قابل ارائه است.
۷- تور لیدرهای مسلط به زبان های بین المللی از جمله انگلیسی و عربی از جمله موارد مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
۸- تشکل پلیس یا نیروهای حراستی با محور گردشگری و استفاده از گروه های مردمی جهت کمک به پلیس در حفظ امنیت با رویکرد و نگاه گردشگری
۹- اتخاذ راهکار جدی برای نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی کیش
۱۰- الزام رستوران ها، هتل ها، مراکز گردشگری و … به چاپ منو و نرخ نامه ها به زبان های بین المللی از جمله عربی و انگلیسی با نظارت جدی در امر قیمت گذاری
۱۱- تشکیل کارگروه تبلیغات و اطلاع رسانی در ابعاد کشوری و بین المللی برای معرفی جزیره کیش به دنیا
۱۲- اخذ مجوز پرواز ایرلاین های بین المللی از مبدا و به مقصد کیش در مسیرهای داخلی و خارجی
۱۳ – استفاده ازز تابلوهای دو یا چند زبانه در مبلمان شهری، مراز اقامتی و گردشگری و همه مراکز خدماتی کیش

۱۳- جذب گردشگر اروپایی و آمریکایی با توجه به دستورالعمل ها و توصیه هایی که در فضای بین الملل در مورد سفر به ایران داده اند، کاری نزدیک به محال و سخت است. ولی جذب گردشگر از کشورهای مسلمان، همسایه و کشورهای دارای روابط دوستانه، امکانپذیر است. البته نه با نگاه بسته و سنتی و موضوعاتی که باید حل شود، نگاه به افق دید بلند و آینده نگر دارد که متاسفانه این روزها کیمیاست. ولی امیدواریم در دولت چهاردهم این گره ها باز شود.

و در آخر اینکه جناب جلوداریان، چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید… البته اگر ریگی به کفشتان نیست…

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی اندیشه کیش | نگاه متفاوت و تحلیلی به اخبار کیش