شما اینجا هستید
اخبارکیش » پرسش هایی از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به بهانه آغاز فعالیت دولت چهاردهم

اکنون که این نوشته را می نویسم بیش از پانزده ماه از عمر مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش می گذرد؛ اندکی کمتر از نیمی از صدرات میرزاتقی خان امیرکبیر؛ فردی که تقریبا در مدت بیش از سه سال و با وجود مخالفت های شدید صاحبان قدرت، توانست خدمات اساسی و زیربنایی مهمی را بنا نهد.

قصد مقایسه در کار نیست که نه درست است و نه منطقی ؛ بلکه منظور این است پانزده ماه زمان مناسبی برای اجرای پروژها و ارزیابی عملکردهاست. فرصتی که در صورت داشتن استراتژی و برنامه عمل کارآمد به همراه تجربه و اقتدار مدیریتی، نقش ها می آفریند.

اکنون روز بررسی و نقد عملکردهاست. زیرا عمر دولت سیزدهم به پایان آمده و دولت چهاردهم عملا بایسته های اجرای برنامه های خود را از حیث امکانات ساختاری و مدیریتی برای یک دوره چهار ساله آغاز نموده است. از اینرو تلاش ما به عنوان بخش خصوصی کیش این است با طرح یکسری پرسش ها، نوری بر عملکرد پانزده ماهه گذشته مدیریت منطقه بیندازیم به آن امید که خیری در آن باشد. مدیرعامل سازمان پیش و بیش از هر توضیحی بگوید؛ سرنوشت بسته های سرمایه گذاری چه شد؟ فارغ از اینکه بخش خصوصی کیش در نسبت با این بسته ها کجا تعریف شده است؛

آیا سازمان قدمی و یا اقدامی در تحقق بسته های سرمایه گذاری که در نمایشگاه مشهد وعده ها و امیدها آفریده بود، انجام داد که منتج به عقد قرارداد شود؟ به طور مشخص در این زمینه، چند قراداد با سرمایه گذاران خارجی منعقد گردیده است؟ در زمینه ناترازی بخش های صادرات و خدمات چه برنامه موثری به قالب اجرا درآمده است؟ مشخص تر می پرسم چند مترمکعب در ۱۵ ماهه گذشته به میزان تولید آب جزیره اضافه گردیده یا می گردد؟ چرا تفاهم نامه قرارگاه خاتم با هدف تولید ۱۰ هزار متر مکعب آب که مقدمات و ترتیبات حقوقی آن نیز صورت پذیرفته بود تا کنون اجرا نشده است؟ در مورد فضای سبز جزیره که در آستانه پیری ست آیا اقدام مشخصی را می توان جستجو کرد؟

مشاهدات میدانی حکایت از این دارد که فضای سبز جزیره هم از حیث مساحت و هم از حیث تعداد بوته ها کاهش معناداری داشته است. همینطور وضعیت زباله های کیش که از وضعیت چندان مناسبی برخوردار نیست.

آیا مدیرعامل سازمان در پانزده ماه گذشته یک بار هم که شده از این حوزه بازدید کرده است؟ آیا به کم کاری هایی که در یک سال گذشته در حوزه خدمات شهری از جمله جاده ها و معابر شهری وجود داشته توجهی شده تا اکنون شاهد ناترازی در این حوزه ها نباشیم؟ اجرای پروژه مسکن سازمانی که حدود ۱۵ ماه پیش با حضور وزیر راه و شهرسازی وقت گلنگ زده شد چه فرجامی پیدا کرد؟ پروژه ایی که وعده داده بود دوهزار واحد از مسکن مورد نیاز بخش های اجتماعی کیش را تامین می نماید. آیا در این مدت پس از کلنگ زنی اقدامی در خصوص این پروژه انجام گرفته است؟ سرنوشت ایجاد مرکز سلامت در فاز هفت صدف که مقدمات آن در دوره مدیریت قبلی فراهم شده بود چرا بر زمین ماند و در کمیسیون معاملات سازمان متوقف گردید؟

همه می دانیم که یکی از جاذبه های گردشگری کیش، اسکله تفریحی کیش است که توسط دکتر حسین قاسمی با ۱۷۰ شمع در مدت ۱۵ ماه ساخته شد. به استناد گزارش ها، این اسکله دچار فرسودگی ست و هر آیینه ممکن است فرو بریزد و خسارتی جبران ناپذیر به بار آورد. علیرغم اینکه بیش از یک سال پیش هئیت مدیره سازمان بازسازی آن را به تصویب رسانده لیکن در این مورد هیچ اقدامی دیده نمی شود. چرا و به چه دلیل؟ در مورد واردات خودرو چرا تعیین تکلیف نمی شود؟ گره کار کجاست که این خودروها شماره رسمی نمی شوند؟ آیا مشکل به کیفیت و نداشتن استانداردها برمی گردد یا شفاف نبودن فرآیند واردات از مجوزهای صادره و سود بازرگانی تا حقوق مصرف کننده مشکل اصلی است؟ با توجه به ضرورت تقویت ناوگان هوایی کیش که همواره یکی از چالش های بازدارنده رونق گردشگری کیش به شمار می آید چرا علیرغم اینکه حداقل دو ایرلاین در حال تاسیس آماده بودند تا مبنای کار خود را از کیش آغاز کنند هیچ استقبالی در کیش از آنها نشد؟ دلیل این کم کاری ها چیست ؟ چرا در چنین روزهایی که شهرهای مشهد، گیلان و مازندران به لحاظ پذیرش گردشگر به مرز اشباع رسیده اند بازارهای کیش روزگار را بدون گردشگر می گذرانند؟ به طور کلی ساختار اجرایی سازمان چند درصد از مصوبات هئیت مدیره را در ۱۵ ماه گذشته به فرجام رسانده است؟ دلیل تصمیمات ناهمخوان با ساختارهای قانونی و تمایل به ساختارسازی های موازی و سایه با ساختار رسمی مشابه آنچه که در یک سال گذشته در حوزه گردشگری سازمان پدید آمد چه بوده است؟ آیا بهتر نبود از همان آغاز کار، فرد مورد نظر به این جایگاه منصوب میشد تا چندین هزار نفر از ذینفعان این حوزه میان این دو ساختار دچار سردرگمی و اختلاف نمی شدند؟ آیا چنین اقداماتی مقدمه یک دوقطبی و سوتفاهمات اجتماعی نمی تواند باشد؟

فراموش نکنیم که هویت اداری معاونت گردشگری با تضمین موقت هئیت مدیره سازمان تداوم یاقته است. علاوه بر این، آیا چنین اقدامی، سخفیف دانستن شآن هئیت مدیره یی نیست که در بسیاری از تصمیمات و اقدامات سازمان مطابق قانون مسئولیت تضامنی داشته و دارند؟ چرا در این پانزده ماه هنوز پست های مهمی در سازمان هستند که با سرپرستی اداره می شوند؟ عدم انتصاب مدیریت واحد جی آی اس به عنوان یکی از مهمترین ساختارهای پشتیبان کننده توسعه سرمایه گذاری در پانزده ماه گذشته چه علامتی را به جامعه سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی نشان می دهد؟

امروز جامعه کیش می خواهند بدانند طرح بزن بریم کیش با چه هزینه یی، از چه محلی و چه خروجی برای رونق گردشگری کیش در تابستان بی رونق کیش داشته است؟ موضوع مالیات بر ارزش افزوده که از سوی بخش خصوصی تا آنجا پیش رفت که به یکی از مطالبات کمیسیون اقتصادی مجلس تبدیل شد چرا و به چه علت به سرانجام نرسید؟ مگر نه این بود که کمیسیون اقتصادی مجلس منتظر دریافت تراز تجاری مثبت مورد تایید سازمان توسعه تجارت بود که می بایست توسط سازمان منطقه تهیه و پیگیری میشد؟

موضوعی که رئیس وقت کمیسیون اقتصادی تصریح کرده بود در صورت تایید سازمان توسعه تجارت و استکاف سازمان امور مالیاتی از ظرفیت ماده ۲۳۴ قانون آیین نامه داخی مجلس نیز استفاده خواهد کرد. اما شوربختانه علیرغم تبلیغات و اخبار منتشره سازمان در تاریخ ۲۶/ ۱/ ۱۴۰۳ موضوع به دلیل ناتوانی مدیریت منطقه، تراز تجاری مثبت به فرجام نرسید. به عبارت دیگر، برخورداری از معافیت مالیات بر ارزش افزوده نیز قربانی همین ناترازی های صادراتی شد.

حال پرسش این است که آیا اقدامی در بهبود تراز تجاری در شش ماهه اخیر صورت پذیرفته است که بتوان با استفاده از آن در سال آتی از مزیت ماده ۱۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده بهرمند گردید.

نکته آخر اینکه، چرا تله کیش که می توانست یکی از مزیت های خدمات الکترونیکی بازار سرمایه برای کیشوندان باشد مجوزش لغو گردید بدون اینکه پیگری موثری از سوی سازمان صورت پذیرد .اپراتوری که علاوه بر کارکرد اصلی اش، این ظرفیت را دارا بود تا  دغدغه‌های زیست‌محیطی و مسئولیت های اجتماعی را در کیش محقق سازد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی اندیشه کیش | نگاه متفاوت و تحلیلی به اخبار کیش