شما اینجا هستید
اخبارکیش » ” گردشگری و صلح” شعار روز جهانی گردشگری سال ۲۰۲۴

شعار روز جهانی گردشگری سال ۲۰۲۴ ” گردشگری و صلح”
WORLD TOURISM DAY
TOURISM AND PEACE

پنجم مهر ماه مطابق با ۲۷ سپتامبر روز جهانی گردشگری را گرامی می داریم. و این روز را به تمامی دست اند کاران و علاقمندان به این صنعت انسانی تبریک می گوئیم.

هرساله به مناسبت این روز، شعاری از سوی سازمان جهانی گردشگری برای برجسته سازی ارزشهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی ، اقتصادی و محیط زیست گردشگری انتخاب و اعلام می گردد وکشورهای عضو این سازمان بایستی در راستای تحقق این شعار تلاش نمایند.

سازمان جهانی گردشگری تنها سازمانی است که فعالیت های آن کلیه جنبه های مختلف گردشگری درسطح جهان را شامل می شود و اهداف آن عبارت است از گسترش و توسعه گردشگری با در نظرگرفتن کمک به « توسعه اقتصادی ، تفاهم بین المللی، صلح، احترام جهانی بدون هیچگونه تمایز از نظر نژاد، جنس، زبان، مذهب» این سازمان با آگاهی از تغییرات شرایط اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی جهان بر روی گردشگران و تغییرات بازار، روش های توسعه گردشگری را تحت بررسی دائم قرار داده و ضوبط و استاندارهای گردشگری را تعیین می نمایند.

تمرکز شعار امسال براستفاده ازگردشگری به عنوان پلی بین فرهنگ های مختلف، ترویج دوستی ، کاهش در گیری و صلح است.
گردشگری به عنوان یکی از پدیده های چند بعدی و تاثیر گذار نقشی اساسی در ترویج صلح و هم زیستی مسالمت امیز میان ملت ها و فرهنگ ها ایفا می کند. البته گردشگری ضرورتا در صلح مشارکت نمی کند، ولی دارای ظرفیت زیادی برای این امر از راه های مختلف است.

در عصر پرشتاب و در جهانی که عصر ارتباطات لقب گرفته هیچ ملتی و هیچ فردی نمی تواند در انزوا زندگی کرده و خود را بی نیاز از دیگران بداند.

در کشور ما نیر دیدگاه های مهمان نوازی مذهبی و ملی – مذهبی از دیر باز مورد توجه بوده و هست. در بعد مذهبی حدیث معتبرپیامبراسلام (ص) که می فرماید: اکرم الضیف و لوکان کافرا” تکریم کنید به مهمان ولو کافر باشد.

حضرت علی ( ع ) نماد دیگر مهمان نوازی در دیدگاه مذهبی است.

دوبیت شعر معروف و منسوب به ایشان در دیوان امیر المومنین در فواید مسافرت و سیر و سفر را به شرح زیرمی آوریم:

تغرب عن الاوطان فی طلب العلی وسافره ففی الاسفار خمس فوائد
تفرج هم واکتساب معیشه و علم و آداب و صحبته ماجد

حسین میمندی، ترجمه آن را به شعر در آورده است:

جمعی که رموز عشق دریافته اند کام دل خویش در سفر یافته اند
علم وادب و خرمی و کسب معاش در صحبت ارباب نظر یافته اند

و اما دیدگاه ملی – مذهبی

در این دیگاه ، مهمان نوازی همواره باهم آمیخته شده وعارفان بزرگ،طلایه داران این آمیختگی بوده اند. مولوی، حافظ، عطار، ابو سعید ابوالخیر و بسیاری دیگراز بزرگان را می توان بر شمرد، اما بعنوان نماد مهمان نوازی در دیدگاه ملی – مذهبی، عارف بزرگ ایرانی شیخ ابوالحسن خرقانی را می توان در نظر گرفته.

او می گوید: ” هر که در این سرای درآید، نانش دهید و از ایمانش مپرسید، چه آن کس که به در گاه باری تعالی به جان ارزد، البته بر خوان بوالحسن به نان ارزد.”

(این شعار برسردرآرامگاه این بزرگوار در شاهرود نقش بسته است.)

شعار انتخاب شده امسال، در کشور ما نیز موضوعیت خاصی دارد، چرا که شعار دولت ، صلح، گفتگو و هم زیستی است.

لازم می داند مجددا یادآوری نماید که، گردشگری، پیام آور دوستی و تفاهم بین مردمان جوامع مختلف است و موجب پیوند آنان با یکدیگر می شود این صنعت انسان محور. توانایی ظاهر شدن به مثابه زبان مشترکی برای گفتگو و ابزاری جهت صلح جهانی را دارد. و نیز پاسخ قدرتمندی برای چالش های جهانی و تروریسم می باشد.

انشالله با نگاه مثبت تر و نیز تفکر عمیق تر به گردشگری، در آینده نه چندان دور، شاهد شکوفایی گردشگری بومی و نیز گردشگری بین المللی که معیارها و استانداردهای لازم را طلب می کند باشیم و بتوانیم در بازار های جهانی سهم خود را بنحو مطلوبی کسب نمائیم.

منبع: آینه جم

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی اندیشه کیش | نگاه متفاوت و تحلیلی به اخبار کیش