شما اینجا هستید
اخبارکیش » کریپتو توریسم

چرا گردشگری به ارز دیجیتال نیاز دارد؟

درطول سال‌های گذشته، محبوبیت ارزهای دیجیتال با سرعت زیادی درحال افزایش بوده ‎است  و به‎ همین ترتیب اشتیاق مصرف‌کننده برای استفاده بیشتر از کریپتو در سفر افزایش یافته ‏است. ممکن است راه درازی درپیش باشد، اما پیشرفت مطمئناً امیدوارکننده بوده‎ است: طبق یک مطالعه اخیر، از میان برترین صنایع دوستدار رمزنگاری، سفر شماره یک است. راه‌حل‌های مبتنی ‎بر بلاک‎چین، چه توسط یک استارت‌آپ مبتکر ارز دیجیتال راه‌اندازی شده‏ باشند و چه یک غول جهانی، راه‌حل‌های مبتنی ‎بر بلاک‎چین را در فضا پر کرده ‎است و بسیاری از آن‎ها برای مقابله با برجسته‌ترین موارد رنجش مسافران در سفر طراحی شده‌اند. به‎ عنوان مثال، Accenture اخیراً با مجمع جهانی اقتصاد (WEF) برای راه ‎اندازی سیستم هویت دیجیتال مسافر شناخته ‎شده همکاری کرده‎ است. این شبکه بلاک‎چین، داده‌های مسافران بین‌المللی را جمع‌آوری و میزبانی می‌کند تا تجربه اظهارنامه گمرکی و ترخیص بعدی آن‎ها را ساده‌تر کند.

پرداخت آسان و شفاف در همه جا

در ماه ژانویه، برایان چسکی، مدیرعامل Airbnb، توییتر را برای بررسی دنبال‌کنندگان این شرکت در مورد آنچه که این شرکت باید امسال راه‌اندازی کند، بررسی ‏کرد. نتیجه؟ جای تعجب نیست که آنچه در صدر فهرست قرارگرفت توانایی پرداخت هزینه رزرو به‎ صورت ارزدیجیتال بود. این یافته‌ها با نتایج یک نظرسنجی دیگر همراه است که نشان‎ می‌دهد ۲۲ درصد از مسافران آمریکایی اکنون می‌خواهند با ارزهای دیجیتال، هزینه خود را پرداخت ‎کنند. خوشبختانه، صنعت هیچ زمانی را برای واکنش به این تقاضای فزاینده تلف نکرده‎ است، زیرا پلتفرم هایی مانند Expedia درحال حاضر به مشتریان اجازه می‎دهند، هزینه رزرو هتل را با استفاده از بیت‎کوین پرداخت کنند و خطوط هوایی شروع به پیروی از این ‎روند کرده‌اند، به ‎طوری ‎که AirBaltic، Norwegian Air و LOT Polish Airlines برخی از آن‎هایی هستند که پرداخت‌های رمزنگاری‎ شده را می‌پذیرند.

خداحافظی با بلیط‌های فیزیکی و تأییدیه های دستی

توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) نیز یک نوآوری حیاتی مبتنی ‎بر بلاک‎چین برای سفر خواهند بود. NFT ها که نشان‎ دهنده اثبات واقعی مالکیت دیجیتال (که می‎تواند در دنیای واقعی آشکار شود) هستند، می‎تواند به‎ عنوان نوعی گذرنامه یا بلیط برای ارائه دسترسی قابل‎ تأیید و شفاف به کالاها و خدمات در صنعت سفر عمل‎ کنند. رزروهای درهم یا معیوب یا مسافری که مجبوربه استفاده از پلتفرم‎های مختلف ‎است، مواردی درگذشته خواهدبود. با NFT ها، مسافران می‎توانند به ‎سادگی تمام اطلاعات را در کیف‎ پول خود ذخیره‎ کنند و درعین حال از خطر کلاهبرداری در امان باشند. درنهایت، چنین تلاش‌هایی به مسافران کمک می‌کند تا از بسیاری از مشکلات، از جمله برخورد با ارزهای محلی، عدم شفافیت و ضرردادن به صرافی‌ها و اشخاص ثالث جلوگیری کنند. راه‌حل‌های ارزدیجیتال به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا بدون از دست‎ دادن پول و گذراندن فرآیندهای پرزحمت، سفرهای خود را شخصی‌سازی، اصلاح، لغو یا حتی بفروشند.

تجربه‌های استفاده از ارز دیجیتال در گردشگری

پول‌های مجازی به‌سرعت در جهان درحال رشد و توسعه هستند و هتل‌ها و شرکت‌های خدمات مسافرتی برای رفع محدودیت‌های خود از وجود آن‎ها استقبال کرده‌اند ولی قطعا این پول‌ها نیازمند بازنگری و تدوین قوانینی هستند که بتوانند تحت کنترل باشند تا ضمن جلوگیری از بروز مسائلی همچون پولشویی، مسائل مالیاتی و اقدامات خرابکارانه و… بتوانند از ظرفیت‌های خود برای توسعه استفاده ‎کنند. اکنون کشورهای زیادی نسبت‎ به این ارزها واکنش نشان‎ داده و با آن به اشکال مختلف مواجه شده‌اند. برای مثال، فرودگاه‌های استرالیا نسبت ‎به پذیرش این پول‌های رمزنگاری‌شده اقدام کرده‌اند. طبق گفته یکی از مدیران‌کل فرودگاه، این حرکت یک گام مهم در آینده است. او معتقد است: «بسیاری از مردم در سراسر جهان دارای این پول هستند و بسیاری از این افراد در سراسر جهان سفر می‌کنند، بنابراین منطقی‎ است که ما جهت دریافت این ارزهای دیجیتالی برنامه‌ریزی کنیم. این آغاز کاری است که ما را امیدوار می‌سازد تا در تمامی کسب‌وکارهای خود از این ارزها استفاده کنیم.» از سوی دیگر، شرکت TravelbyBitd به‌عنوان یک شرکت متخصص ارز دیجیتال می‌گوید: «ما مسیرهای گردشگری را طراحی می‌کنیم و خدمات گردشگری و هتلداری خود را با پلت‌فرم پرداخت ارز دیجیتالی ارائه می‌دهیم. شما نیز به‌عنوان یک مسافر، فقط پول دیجیتال پرداخت می‌کنید!»

در حوزه گردشگری و هتلداری چشم‌انداز ویژه‌ای برای این پول دیده‌شده و بسیاری از گردشگران درحال‌حاضر درمورد چشم‌انداز پول‌های مجازی و هزینه‌کردن آن در سفر هیجان‌زده هستند و پذیرش منطقی و قانونمند آن می‌تواند راهی برای توسعه و برون‌رفت از بحران‌هایی باشد که هراز چندگاه بروز می‌کند. ارز مجازی فرصت‌های منحصربه‌فردی برای صنعت هتلداری و گردشگری فراهم می‌کند تا بتوانند در زمان بحران‌ها نسبت ‎به کنترل درآمد خود اقدام و گردشگران را از تبدیل ارز به ارز محلی بی‌نیاز کنند. یک آژانس‌ خدمات مسافرتی اروپایی به‌عنوان یکی از اولین‌ها در پذیرش ارز مجازی، در این‌زمینه به‌طورجدی شروع به فعالیت کرده و تجارب خود را با دیگران به ‎اشتراک گذاشته‎ است. این شرکت همچنین به مسافران خدماتی ازجمله رزرو پروازها و اجاره اتومبیل با یکی از ارزهای دیجیتال را ارائه و اعلام ‎کرده است که به‌زودی این خدمات را به‌صورت آنلاین نیز در دسترس قرار داده و حتی در برخی موارد در صورت خرید با این ارزها، بالغ‌بر ۱۰ درصد تخفیف ارائه خواهد کرد. بررسی‌ها نشان‎ می‌دهد درحال‌حاضر امکان رزرو بیش از ۳۰۰هزار هتل در سراسر جهان با استفاده از رمزارزها  وجود دارد. سرعت استفاده از ارزهای دیجیتال درحال افزایش است.

نبود مرکز متولی تحول دیجیتال

صنعت گردشگری سهم بسیار زیادی در اقتصاد کشورهای مختلف دارد. این صنعت تنها در رشد اقتصاد کشورها تأثیرگذار نیست؛ بلکه برای حفظ میراث فرهنگی و مناطق طبیعی نیز مفید خواهدبود. روندهای جدید، رشد و توسعه مداوم این صنعت را موجب شده ‎است. با استفاده از فناوری‏‌های دیجیتال مانند اینترنت اشیاء، تحلیل کلان‌داده پیش‌گویانه و واقعیت مجازی و افزوده، صنعت گردشگری متحول می‌‏گردد و هر کسب‌‏وکار گردشگری می‏‌بایست با استفاده از این فناوری‏‌ها در عرصه رقابت پیشی‏ب گیرد. علاوه‎ بر آن، استفاده از این فناوری‏‌ها به حل مسائل کشورها در این صنعت کمک خواهدکرد. واقعیت مجازی و افزوده با راهنمای مجازی سفر مسائلی نظیر عدمِ شناختِ ظرفیت‏‌های گردشگری، کمبود علائم گردشگری مناسب، نبود پایگاه‏ اطلاعاتی مرجع گردشگری، کمبود زیرساخت بازدید مجازی و کمبود نیروی کار را پاسخ خواهدداد. رباتیک و هوش مصنوعی برای خودکارسازی فرآیندهایی نظیر حمل‏‌ونقل مسافران و خودکارسازی وظایف کارکنان هتل‌‏ها و اماکن تاریخی، کمبود افراد متخصص با تسلط بر زبان خارجی و ضعف در کیفیت ارائه خدمات و کمبود مراکز رفاهی و کاستی‏‌های حمل‏‌ونقل را حل ‎می‏‌نماید. ذخیره‌‏سازی اطلاعات و تحلیل آن‏ها که با استفاده از اینترنت اشیاء، کلان‌‏داده، هوش مصنوعی و رسانه‌‏های اجتماعی امکان‌‏پذیر است، پایگاه اطلاعاتی مرجع و یکپارچگی در اطلاعات را سبب می‌‏شود. همچنین رسانه‌‏های اجتماعی و هوش مصنوعی تعامل با مسافران را آسان‏ کرده و مشکلات ناشی از تفاوت در فرهنگ و هنجارهای اجتماعی را کاهش‎ می‏‌دهند. رمزارزها با استفاده از فناوری بلاک‏چین به مسائل فقدانِ سیستمِ پرداختِ متصل‎ به بانک‌‏های خارجی و کمبود سیستم پرداخت خدمات محلی پاسخ‏ می‌‏دهند. برای استفاده از قابلیت‏‌های این فناوری‏‌ها، این بخش همچون بخش‏‌های دیگر با چالش‏‌هایی نظیر عدم وجود یکپارچگی در رگولاتوری نواحی مختلف، وجود سیستم‏‌های قدیمی و زیرساخت‌‏ها نامناسب و نیازبه مهارت‏‌های جدید و نبود مرکز متولی تحول دیجیتال، مواجه است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی اندیشه کیش | نگاه متفاوت و تحلیلی به اخبار کیش