شما اینجا هستید
اخبارکیش » آرزوهایی برای جزیره کیش

از قدیم گفته اند که آرزو بر جوانان عیب نیست. هر چند که بهار جوانی ما گذشته است و رو به میانسالی آورده ایم، ولی تلاش خواهیم کرد تا آرزوهایمان را برای جزیره زیبای کیش، این نگین درخشان خلیج همیشگی فارس که عده ای، قدرش را به خوبی نمی دانند، فهرست کرده، شاید تلنگری باشد برای معدود مسئولان دلسوز و ایران دوست…

آرزوهایی که می توان بر شمرد:

۱- احیاء و اجرای کامل قانون چگونگی اداره مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، حذف تمام بخشنامه ها و قوانین محدود کننده و خلاف قانون مناطق آزاد، عدم تسری بخشنامه ها و قوانین مربوط به سرزمین اصلی به مناطق آزاد و اجرای ماده ۶۵ قانون احکام دائمی کشور توسط مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش – در سال های گذشته بخشنامه ها و قوانینی مانند ممنوعیت ورود خودرو خارجی ، ممنوعیت ورود کالاهای گروه ۴ ، فعال نمودن امور مالیاتی و اخذ اظهار نامه های اجباری در مناطق آزاد ، جلوگیری از تردد خودروهای این مناطق به داخل کشور ! قانون مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد تجاری ، ممنوعیت ثبت سفارش و دهها مورد از این نوعی خود تحریمی ها، عامل رکود اقتصادی و فرار سرمایه از مناطق آزاد شده و زمینه را برای فرار سرمایه های مالی و نخبگان اقتصادی از مناطق آزاد تجاری ایران ایجاد کرده است.

۲ – حفظ  و افزایش تفاوت های جزیره کیش نسبت به سایر شهرها، از مبلمان شهری گرفته تا خودروهای لوکس، ساختمان ها ، بازارها و مراکز تفریحی و هر چه که فضای ما را به کشورهای گردشگر پذیر نزدیک می کند. جزیره زیبای کیش سالها یکی از اصلی ترین مناطق گردشگری کشور با محیطی امن ، به روز و متفاوت برای گردشگران بوده است. نکته ای که کیش را برای گردشگر و سرمایه گذار جذاب می کرد ، تفاوت های آن با سایر نقاط کشور بود. امنیت بسیار بالا ، ترافیک کم ، خودروهای به روز و لوکس ، خانه های بدون در و دیوارهای بلند ، بازارهای متنوع و زیبا با اجناسی که در شهرهای دیگر کمتر یافت می شد ، سیستم حمل و نقل مدرن با خدمات رسانی به روز و رانندگانی با لباس های یک دست و خوش برخورد ، اماکن تفریحی و گردشگری منحصر به فرد ، رستوران های متنوع و موزیکال ، جنگ های شاد شبانه و کنسرت های جذاب ، ساحل تمیز و زیبا ، دریای شفاف و مرجانی و بسیاری از تفاوت های دیگر… برای سرمایه گذاران نیز جذابیت های مانند معافیت های مالیاتی ۲۰ ساله ، قوانین گمرکی متفاوت ، کم بودن بوروکراسی  اداری ، بازدهی مالی مناسب و موارد دیگری وجود داشت. اکنون اگر نیک بنگریم ، این جذابیت ها به مرور کمتر و کمتر شده است و هر روز بیشتر به شهرهای سرزمین اصلی نزدیک می شویم . به نظر نگارنده ، نگاه نامهربان تعدادی از مسئولان و تصمیم گیران پایتخت نشین ، تصویب قوانین دست و پاگیر و صدور بخش نامه های خلق الساعه بر ضد مناطق آزاد ، تحریم ها و افزایش نرخ ارز ، مدیریت های نادرست و اشتباه و آوردن اتوبوسی دوست و اقوام و بند کردن دست آنها و حجیم شدن بدنه سازمان منطقه آزاد کیش و در نتیجه آن افزایش بوروکراسی و کاغذ بازی های اداری ، تغییر بافت جمعیتی کیش و ده ها مورد دیگر باعث شده است که کیش به جایگاهی که ظرفیت و پتانسیلش را دارد نرسد.

۳ – -واردات خودرو به کیش مانند سالهای قبل از ۲۰۱۸ به راحت ترین شکل و مناسب ترین قیمت انجام شود. امکان لیزینگ خودرو، مانند آن سالها تنها با ۳۰ درصد پیش پرداخت فراهم شود. گذر موقت خودرو برای کیشوندان به ساده ترین شکل، امکان پذیر باشد. نگهداری خودروهای بی کیفیت داخلی، تحت هر عنوان بیش از ۱۰ روز ممنوع شود. الزام به واردات خودروهای هیبریدی در جزیره ای که ترافیک و چراغ قرمز ندارد، مضحک است. برای خودروهای برقی نیز با توجه به آب و هوای کیش و عدم قدرت سیستم سرمایشی این خودروها و همچنین نبودن زیرساخت های لازم مانند ایستگاه های شارژ، نیز آینده ای نمی توان متصور شد.

۴ -در حالی که دبی از تاکسی های خودران و بدون راننده و تاکسی های پرنده رونمایی کرده است، فعلا ناچاریم آرزو کنیم که ناوگان حمل و نقل عمومی کیش ( تاکسی و مینی بوس ها) هر چه سریعتر با شرایط ویژه و تسهیلات نوسازی شود.

۵-با افزایش جذابیت ها، راه اندازی مراکز گردشگری جدید، تساهل و تسامح با گردشگران و حذف واسطه گری ها، تریپ و روان کردن عملکرد زنجیره گردشگری،  اعتماد مجدد گردشگران را کسب کنیم.

۶ – . آموزش و پرورش کیش به جای آنکه زیر مجموعه استان هرمزگان باشد، به صورت ویژه در وزارتخانه دیده شود. علاوه بر تامین فضاهای فیزیکی مورد نیاز، مدارس کیش باید به سمت استفاده از فناوری های نوین مانند هوش مصنوعی بروند. در یک منطقه گردشگری مانند کیش، باید زبان های بین المللی به صورت کاربردی و مفید، در مدارس آموزش داده شوند. فرهنگیان جزیره کیش، از بابت مسکن و معیشت نگرانی نداشته باشند. با استناد به ماده ۶۵ احکام دائمی برنامه توسعه کشور؛ تعیین رئیس آموزش و پرورش کیش باید با معرفی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش و توسط شخص وزیر انجام شود. سکوت مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در این رابطه جایز نیست و باید یکبار برای همیشه این موجودیت شتر گاو پلنگ آموزش و پرورش کیش اصلاح شود .

۷- درمان رایگان یا کم هزینه برای کیشوندان، راه اندازی بیمارستان تامین اجتماعی و تلاش برای جذب گردشگر سلامت با استفاده از ایجاد زیرساخت ها توسط بخش خصوصی

۸ — آرزو می کنم، جزیره هوشمند از حد شعار و وعده مدیران خارج شده و عملیاتی شود. اولین زیرساخت آن اینترنت پر سرعت است. وضعیت اسفناک سرعت اینترنت و آنتن دهی خطوط، شایسته جزیره کیش نیست. بر خلاف جوابیه ها و تکذیبیه های سازمان منطقه آزاد کیش به خبرهای منتشر شده ما، وضعیت تله کیش چه شد؟ حمایت از نخبگان و جوانان کیش به صورت واقعی و رفتن به سوی استفاده از فناوری های نوین مانند بلاکچین، رمز ارز، هوش مصنوعی، متاورس، اینترنت اشیاء و….

۹ – زیرساخت های حیاتی مانند آب و برق به علت عدم رشد متوازن، عملکرد فاجعه بار مدیران  شرکت آب و برق و درجا زدن در سال های اخیر، به مرحله خطرناکی رسیده است. با اینکه تعرفه و هزینه های حق انشعاب شرکت آب و برق چندین برابر سرزمین اصلی است، شاهد عدم توسعه زیر ساخت ها و کمبود آب و برق در کیش بر خلاف وعده های داده شده هستیم. علاوه بر برخورد قضایی با واگذار کنندگان شبکه توزیع آب و برق و زیرساخت های حیاتی به ثمن بخس، باید به قید فوریت برای رفع مشکلات آن و استفاده کامل از ظرفیت هایی مانند شرکت ماهتاب ( نیروگاه جنوب) اقدام کرد. استفاده از انرژی های سبز برای جزیره کوچک و ارزشمندی مانند کیش، راهکار منطقی تری است.

۱۰ – – وضعیت پروازها با توجه به ناوگان فرسوده هوایی کشور، و جذابیت اقتصادی مقاصد گردشگری خارجی برای شرکت های هواپیمایی و در ماه های خاص مانند اربعین دچار وضعیت بغرنجی است. اگر کیش ایر به دامان کیش باز نخواهد گشت، ایجاد یک ایرلاین اختصاصی با هدف ارتقاء گردشگری و رفاه کیشوندان، جزو موارد بسار ضروری است. استفاده از ظرفیت شرکت های هواپیمایی خارجی مانند فلای دوبی نیز، در مسیرهای داخلی چاره ساز است

۱۱– آرزو می کنم با استفاده از مرکز همایش های بین المللی کیش و سالن نمایشگاه ها و نیز ایجاد فضاهای جدید برای برگزاری همایش ها و نمایشگاه های خاص و در ابعاد بین المللی تلاش شود.

۱۲ -برگزاری کنسرت های خاص، مانند خوانندگان خارجی که با فرهنگ و عرف ما همخوانی دارند، می تواند به جذب گردشگر از اقشار خاص جامعه کمک کند. مثال ملموس آن، خاطره کنسرت الیاس یالچینتاش و ۴ روز شلوغ کیش است. و خواننده های ایرانی مانند معین، که صحبت های زیادی برای آمدن آنها به کشور صورت گرفت. آرزو می کنم، ارز کشور صرفا به خاطر دیدن کنسرت خواننده ها به کشورهای دیگر مانند ترکیه نرود.

۱۳ -برقراری پروازهای روزانه خارجی، می تواند ارتباط تجار و گردشگران را با مقاصد بین المللی برقرار کند و با تبلیغات مناسب و ایجاد زیرساخت های فنی و آنلاین و نگاه توسعه گرا، می توان به جذب گردشگر خارجی پرداخت. نگاه ما باید به بین المللی کردن کیش باشد و نه رقابت با بنادر و شهرهای داخلی کشور… کیش ویترین ایران است.

۱۴ -بازی های کامپیوتری، هوش مصنوعی، بلاکچین، رمز ارزها و فناوری های انقلاب صنعتی نسل چهارم، از جذابیت هایی است که می توان با آنها نسل z را به کیش کشاند. آرزو می کنم درک مدیران و سیاست گذاران ما به این موارد برسد و آگاهیشان بالاتر رود. جزیره کیش مکان بی نظیر برای ورود به این نوع عرصه های آینده ساز است.

۱۵ – آرزو می کنم تا کارت کیشوندی از تخفیف پلاژ و استخر و تخفیف گمرکی در موقع خروج لوازم منزل، به جایگاه بالاتری رسیده و ارزشی برابر با منزلت کیشوندان داشته باشد. حداقل به اندازه EID امارات

۱۶ — به جای هزینه های هنگفت و غیر شفاف برای کمپین هایی مانند بزن بریم کیش، باید از طرح های شفاف و مبتنی بر علم روز برای معرفی کیش به دنیا و تسهیل سفر برای گردشگران خارجی حمایت شود.  در حال حاضر گردشگر خارجی برای رزرو آنلاین هتل و بلیط پرواز به کیش دچار مشکل است و زیرساخت فنی قوی و مناسبی وجود ندارد. نیاز است هر چه سریعتر این زیرساخت و امکان رزرو آنلاین فراهم شود، ضمن آنکه تبلیغات موثر برای معرفی این بستر بسیار مورد نیاز است.  ایجاد کارگروه برای آموزش زبان های بین المللی از جمله انگلیسی و عربی به پرسنل هتل ها، مراکز تفریحی، رستوران ها، رانندگان تاکسی و … تشکیل گروهی از مترجمین مسلط به مکالمه برای حضور در تمامی این مراکز بسیار مورد نیاز است.  هماهنگی با ارگان های تصمیم گیر برای اتخاذ راهکاری جهت ارائه سیم کارت اعتباری، همراه با اینترنت به گردشگران در ورودی فرودگاه و بندرگاه باید انجام شود. دنیای امروز بدون ارتباطات ممکن نیست و گردشگر بدون داشتن این امکان، به جایی نخواهد رفت. – ایجاد زیرساخت مناسب جهت تبدیل ارز گردشگران به کارت های هدیه بانکی و امکان خرید و پرداخت هزینه توسط آنها ( ضرورت امکان سنجی انجام پرداخت های ارزی توسط رمز ارزها با توجه به تحریم های موجود و عدم امکان پذیرش مسترکارت و ویزاکارت) –  برنامه ریزی برگزاری فستیوال ها و برنامه های متنوع برای گردشگران ایرانی و خارجی، استفاده از تنوع فرهنگی اقوام ایرانی شامل موسیقی، غذا، پوشش، صنایع دستی، رقص سنتی و … – همچنین احیاء جشن های سنتی ایرانی … – – تهیه بروشورها و فایل های راهنمای آنلاین و چاپی جهت معرفی فرهنگ، قوانین و جاذبه های گردشگری کشور به چند زبان، راهکارهای استفاده از هوش مصنوعی وجود دارد و قابل ارائه است. – تور لیدرهای مسلط به زبان های بین المللی از جمله انگلیسی و عربی از جمله موارد مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. –  تشکل پلیس یا نیروهای حراستی با محور گردشگری و استفاده از گروه های مردمی جهت کمک به پلیس در حفظ امنیت با رویکرد و نگاه گردشگری –  اتخاذ راهکار جدی برای نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی کیش – – الزام رستوران ها، هتل ها، مراکز گردشگری و … به چاپ منو و نرخ نامه ها به زبان های بین المللی از جمله عربی و انگلیسی با نظارت جدی در امر قیمت گذاری –  تشکیل کارگروه تبلیغات و اطلاع رسانی در ابعاد کشوری و بین المللی برای معرفی جزیره کیش به دنیا – اخذ مجوز پرواز ایرلاین های بین المللی از مبدا و به مقصد کیش در مسیرهای داخلی و خارجی –  جذب گردشگر اروپایی و آمریکایی با توجه به دستورالعمل ها و توصیه هایی که در فضای بین الملل در مورد سفر به ایران داده اند، کاری نزدیک به محال و سخت است. ولی جذب گردشگر از کشورهای مسلمان، همسایه و کشورهای دارای روابط دوستانه، امکانپذیر است. البته نه با نگاه بسته و سنتی و موضوعاتی که باید حل شود، نگاه به افق دید بلند و آینده نگر دارد که متاسفانه این روزها کیمیاست.

۱۷ – به جای مسکونی سازی باید به سمت ساخت مراکز گردشگری و تفریحی رفت و برای حل مشکل مسکن و اجاره های سنگین و حمایت از قشر متوسط، باید ساخت واحدهای سازمانی برای بخش های دولتی و خصوصی به شرط عدم واگذاری و زمان محدود مثلا ۵ ساله در دستور کار قرار بگیرد. ده ها بار کلنگ احداث اینگونه مجتمع ها به زمین خورده است، ولی هیچکدام به نتیجه نرسیده است.

۱۸ – جمع آوری موتورهای شارژی و استفاده محدود در بخش گردشگری، آن هم در مناطق خلوت جزیره، نیازی است که پس از حل اساسی مشکل واردات باید در دستور کار قرار بگیرد.

۱۹ – آرزو می کنم که شعاری مانند ” کیش برای همه ایرانیان” تکرار نشود و اینگونه افکار مخرب پوپولیستی به مخیله مدیران راه نیابد. جزیره زیبا و مرجانی کیش در دل آب های خلیج همیشگی فارس، با وجود همه نامهری ها و مشکلات،  سال ها به عنوان یک مقصد برتر گردشگری مطرح بوده است. کیش به علت مساحت نه چندان زیاد، محیط زیست شکننده و زیرساخت های محدود، توانایی میزبانی همزمان از تعداد زیادی گردشگر را ندارد. این موضوع در ایام نوروز و به خصوص نوروزهای چند سال اخیر که همین شعارهای پوپولیستی مانند کیش برای همه ایرانیان مطرح بود، به وضوح مشاهده شد. آسیب های فراوان به محیط زیست، آلاچیق ها و اماکن عمومی، صف های کیلومتری خروج خودرو از بندرگاه، ترافیک و مشکلات متعدد دیگر که ناشی از ورود بی رویه و خارج از تحمل خودرو به کیش بود را همگان شاهد بودند. بارها گفته ایم و مجددا نیز می گوییم که نقطه تمایز و برتری کیش، تفاوت های آن با سرزمین اصلی است. اگر بخواهیم برند کیش را حفظ کنیم باید این تفاوت ها پر رنگ تر شود و فرهنگ سازی های قبلی با جدیت دنبال شود. اگر می خواهیم از خروج ارز کشور توسط مسافرین و گردشگران ایرانی به ترکیه و دوبی و کشورهای دیگر جلوگیری کنیم، باید مقصد گردشگری متفاوت و برتری مانند کیش را حفظ کرده و جاذبه های آن را ارتقا دهیم.

در همه کشورها مقاصد گردشگری خاص، لوکس و یا به اصطلاح فرنگی آن، لاکچری وجود دارد. این نوع برندسازی به درست یا غلط، طی سال ها و با تلاش فراوان برای کیش اتفاق افتاد و با توجه به فضای خاص کیش می توان و باید آن را حفظ کرد و گرنه شاهد از دست رفتن بسیاری از دست یافته های کیش خواهیم بود. مسئله بسیار ساده است، من شاید علاقه داشته باشم که برج ایفل و شهر زیبای ونیز و مقاصد لاکچری دیگر را از نزدیک ببینم ولی وقتی توان مالی خود را می سنجم ترجیح می دهم به رشت و اصفهان و شیراز و شهرهای زیبای و دیدنی کشورمان سفر کنم. دلیلی ندارد وقتی بودجه ندارم، در هتل اسپیناس تهران یا هتل ۵ ستاره فلان شهر اقامت داشته باشم. به هتل ۳ ستاره و با قیمت اقتصادی می روم. کیش با همه مشکلات، مانند هتل ۵ ستاره ای می ماند که همه ما باید تلاش کنیم تا ستاره های آن را به ۷ برسانیم نه اینکه آن را شبیه مسافرخانه کنیم. بزرگوارانی که شعارهای پوپولیستی می دهند، بهتر است تلاش کنند تا امکانات و جذابیت های شهرها و جزایر دیگر کشورمان را ارتقا دهند، نه اینکه فرهنگ سازی، محیط زیست و برند کیش را از بین ببرند تا ناکارامدی مدیریت دولتی در آن شهرها را بپوشانند.

۲۰ – آرزوی دیگر ما، بازگشت کیش ایر به عنوان شریان اصلی گردشگری و نیاز کیشوندان به دامان جزیره کیش و بهبود وضعیت پروازها است.

۲۱ – حذف مالیات و الزام اظهارنامه نیز جزو آرزوهای ما است. در جزیره ای که یکی از محسنات سرمایه گذاری در آن را معافیت ۲۰ ساله مالیاتی تعریف می کردند،  تابلوی بسیار بزرگ اداره امور مالیاتی را جلوی چشم مسافران و در روبروی بازار پردیس به نمایش در آورده اند، این در حالی است با توجه به ماده ۲۷ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد و متعاقباً بند الف ماده ۶۵ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کل کشور ، سازمان منطقه ازاد صلاحیت دریافت اظهار نامه های مالیاتی را دارد و نیازی به حضور سازمان امور مالیاتی در کیش نیست. همانطور که در ادامه بند ت ماده ۳۱ قانون رفع موانع تولید نیز اشاره شده ، اظهار نامه توسط سازمان امور مالیاتی تهیه می شود . با این تعبیر ، صلاحیت تهیه فرم اظهار نامه برای سازمان امور مالیاتی مورد نظر قانون گذار بوده است نه دریافت اظهار نامه . با توجه به خاص بودن قانون ( بند ت ماده ۳۱ قانون رفع موانع تولید ) و قانون چگونگی اداره مناطق آزاد و قاعده تخصیص خاص مقدم توسط خاص موخر ، فعالان اقتصادی مناطق آزاد صرفاً تابع شرایط مندرج در این بند اصلاح شده قانون مالیاتی های مستقیم می باشند و نه سایر شرایط مندرج در قانون مالیات های مستقیم . در توضیح و ادامه مطلب باید اشاره شود که در بند ت فوق الذکر ، اظهار نامه مالیاتی اشخاص حقوقی  شامل ترازنامه و حساب سود و زیان دانسته شده  لذا غیر از ارائه ترازنامه و حساب سود وزیان تکلیف دیگری برای مودیان مالیاتی فعال در مناطق آزاد ، در نظر گرفته نشده در حالی که در مرحله اجرا و با ابلاغ بخشنامه شماره ۵۵ / ۹۶ / ۲۰۰ مورخ ۲۰ / ۴ / ۱۳۹۶ توسط سازمان امور مالیاتی ، اطلاعات عملکرد مالی شامل دفاتر ، اسناد ، مدارک ، ترازنامه ، حساب سود و زیان ، فهرست معاملات و حقوق پرداختی به کارکنان تعریف شده و مورد مطالبه از مودی مربوطه قرار گرفته اند و متعاقباً در بخشنامه شماره ۱۵۰ / ۹۷ / ۲۰۰ مورخ ۱۰ / ۱۱ / ۱۳۹۷ فهرست معاملات و حقوق پرداختی از این بند دستورالعمل حذف گردید و مودی مالیاتی فعال در مناطق آزاد موظف به ارائه آنها دیگر نمی باشد  اما اساساً با توجه به اینکه قانون مصوب مجلس شورای اسلامی بر هر گونه آیین نامه ، بخشنامه و دستورالعمل رجحان و برتری حقوقی دارد : اظهار نامه مالیاتی اشخاص حقوقی فعال در مناطق آزاد ، فقط باید شامل ترازنامه و حساب سود و زیان باشد نه مطلب دیگری و ارائه آن نیز به سازمان منطقه آزاد کیش باید باشد.

۲۲- احیا طرح محور تمدن ها و دعوت از کشورهای دیگر برای معرفی فرهنگ، ارائه کالا و خدمات خود و دعوت از استان ها برای ارائه کالاها و صنایع دستی تولیدی و معرفی فرهنگ منطقه خود به سایر کشورها

۲۳ – احیای پلاژ گردشگران خارجی، ایجاد سانس اختصاصی برای گردشگران خارجی در مراکز تفریحی مانند پارک آبی اوشن و مجموعه برفی پنگوئن و …

۲۴ – کشتی های کروز، رون گردشگری دریایی در مسیرهای داخلی و خارجی

و در آخر اینکه، آرزوهای ما بسیار است و عمرمان کوتاه… امیدواریم دولتمردان ما، به اهمیت نقش کیش و همچنین صنعت گردشگری پی برده و موانعی که با بی درایتی در مسیر رشد آن قرار گرفته است را رفع کنند… و باز هم آرزو می کنیم، با رفع تحریم های داخلی و خارجی، کاهش تنش ها در منطقه، تبلیغات موثر و علمی با هدف معرفی زیبایی ها و ظرفیت های گردشگری کشور چهار فصل و چندهزار ساله ایران و رفع مشکل ایران هراسی ساخته شده توسط رسانه های ضد ایرانی و … شاهد گشایش های اقتصادی و حضور گردشگران در جزیره زیبای کیش باشیم…

باز هم تکرار می کنم که کیش، می تواند ویترین و ورودی ایران باشد .

 

 

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی اندیشه کیش | نگاه متفاوت و تحلیلی به اخبار کیش